Veľký holandský cyklo trip II.

Včerajšok skončil nočnou evakuáciou. Holandsko nás vôbec nevíta priateľsky.

Deň 2.:

Ráno nás budí dedinský ruch. Nový kemp je celkom príjemný. Naokolo mláďatá rôzneho druhu. Prasiatka, kozičky, kuriatka, detičky.

S majiteľkou kempu sme sa dohodli, že tu cestou naspäť opäť prespíme. Tentokrát hádam bez nočnej evakuácie. Raňajkujeme a odchádzame. Naspäť na Sevenum, potom smerom na Hegelsom. Na križovatke odbáčame doľava smerom na obec menom America. Tu sa musíme odfotiť pri ceduli s názvom obce. Inak sa nedá.

America nie je, okrem názvu, zaujímavá ničím. Vlastne, je zaujímavá všetkým. Tradičná holadnská dedinka. Malebná, s tehlovými prízemnými domčekmi so sedlovými strechami a obrovskými oknami, cez ktoré, to je úžasné !!!, vidieť dovnútra. Vyštudovala som dizajn nábytku a interiéry všetkého druhu ma fascinujú. Bez štipky hanby čumím ľuďom do bytov. Opúšťame Americu. Počasie je nádherné, obloha sýtomodrá, sem tam po nej pláva šľahačkovo nadýchaný obláčik. Slnečnice kvitnú, naokolo kukurica. Uvažujem nad tým, že už viem, prečo z Holandska v histórii pochádzalo toľko maliarov. Krajinka ako maľovaná!

Míňame Griendtsveen polia sa menia na bažiny. Vchádzame do oblasti, ktorá sa trocha podobá na lužné lesy pri ramenách Dunaja. Opúšťame provinciu Limburg a prichádzame do Noord Braband. Sme v NP Biesbosch. Vŕby, topole, močariská. Paradoxne tu vôbec nie sú komáre.

ZeilbergDeurne. V Deurne si vo fasťáku kupujeme čosi z cestovín a neidentifikovateľných prísad. Radšej to moc neštudovať. Túto potravinu jeme na námestíčku, na schodoch altánku. Jedlé to je, ale tým to končí. Bolo by fajn spáchnuť to pivkom. Volíme značku piva podľa rady môjho holandského kolegu. Sladké. Nedobré. Nabudúce budeme musieť testovať inú značku. Mimochodom, v Holandsku má malé pivo dve deci, veľké tri. Podajú vám ho v sklenených pohároch, v akých u nás servíruje džús. Pivko priemerne stojí 1,5-3 Eur malé, 3-5 Eur veľké. V závislosti od podniku.

Poobede sa vyberáme ďalej smerom na Bakel, De Mortel, Gemert, Erp Míňame Veghel a Middelrode. Počasie je fajn. Pôvodne sme chceli dôjsť až do 's Hertogenbosch. Nakoniec ostávame v Berlicum. Tu sú hneď dva kempy vedľa seba. Vyhráva ten s bazénom. Dušan absolvuje prvý (a ako sa ukáže zďaleka nie posledný) defekt výpravy a do kempu bicykel dotlačí. Rozkladáme stany, dávame sprchu, robíme večeru a otvárame vínko, ktoré sme si zadovážili cestou. Medzičasom už spolu s batožinou stihlo spadnúť na zem. Ako zázrakom to fľaši neuškodilo. (Nie je nič milšie ako červené víno rozbité medzi šatstvom.) Jednoznačne hlasujeme, že takéto riziko za žiadnych okolností nemôžeme viackrát podstúpiť. Víno musíme vypiť! Únava z pohybu a prebytok kyslíku v pľúcach nakoniec spôsobujú, že spať ideme pomerne skoro.

Deň 3.:

Ráno svieti slniečko, ale je celkom chladno. Káva, ľahké raňajky a fičíme ďalej na 's Hertogenbosch, ktorý je odtiaľko vzdialený asi 12 km.

's Bosch, ako ho volajú miestni, je pekné stredoveké mesto založené v 12. storočí. Mesto je rodiskom maliara Hieronyma Boscha. Zastavujeme sa v katedrále Sint Jan.

Gotický dóm postavený na prelome 14.-15. storočia na základoch pôvodnej románskej kaplnky. Katedrála má nádherný chór a prekrasne vitráže. Robíme krátky okruh mestom. Cez hlavné námestie a popri novoklasicistickej radnici pokračujeme smerom na Vught.

Držíme sa regionálnej cyklistickej cestičky. Dnes zasa mierne blúdime a schádzame z cesty. Miestneho cyklistu sa pýtame na smer.

"Kam to chcete?" "Do Vucht." "Kam?" "Vucht!" "Hmm, nie, neviem! "V-U-CH-T!" "Ahááá, vCHt!" "No, tak asi hej. vCHt!" "Tak to sa musíte vrátiť tadiaľto."

Ideme označeným smerom a dostávame sa do dediny. Plánovali sme kúpiť si v potravinách nejaký chlebík a zeleninu a naobedovať sa vonku v prírode. Dnes je pekne. Žiaľ, v nedeľu nie je vo Vuchte kde nakúpiť. Museli by sme sa vrátiť do Boschu. To sa nám nechce. Pokračujeme teda ďalej. Uvidíme. Možno budeme mať šťastie a narazíme na na nejakú sympatickú reštauráciu. Šťastie máme ani nie kilometer za Vuchtom. Je tu príjemne vyzerajúci podnik s terasou so slnečníkmi. Tu sa najeme! Lucia, Robo a Dušan su dávajú tousty, ja volím šalát a k tomu všetci pivo, ktoré dalo meno tomuto podniku – Hertog Jan. Všetko vynikajúce. Tousty obložené tonou úžastnej prerastanej slaninky, šalátik čerstvý a chrumkavý a pivo vynikajúce. Odteraz, až do konca dovolenky, je Hertog Jan náš favorit a spoločík. Po obednej sieste kamarátom Janom  v pohodičke pokračujeme ďalej. Precházame oblasťou, ktorá sa volá Cromvoirt Loonse en Druinen. Zasa je to tu trocha podobné našim nížinným lesom – vŕby, hraby, buky. A divné zvery. Lamy, pštrosy, klokany. V akej krajine to sme? Malé súkromné zoo skoro v každej obci.

Míňame obce Loon op Zand, De Moer, Vaart.

Niekde pri tu nás zastihne dážď. Schovávame sa na akomsi družstve pod prístreškom so slamou. Asi po hodine, keď dážď stále neustáva, začíname uvažovať, že budeme nocovať tu. Nie je to ideálne riešenie. Nevieme, komu to tu patrí. Bolo by slušné opýtať sa. Aby z toho nebol zasa nejaký problém. Navyše, niet sa tu ani poriadne, kde umyť. Keď dážď trochu ustáva, predsa len sa rozhodneme pokračovať v ceste.

Dongen, Dorst. Opäť sa zaťahuje a začína popŕchať. Napriek všetkému dnes chceme dôjsť až do Bredy. Tam nájdeme kemp z netu. Pred Bredou už prší dosť intenzívne.

Zastavujeme chodca so psom. Ukazujeme mu adresu. Nepozná. Vraj to nebude na okolí skôr v druhej časti mesta. Nevadí, veď pohľadáme. Pýtame sa miestnych. Nikto nič o kempe nevie. Radia nám spýtať sa policajtov. Milé! Hľadáme teda policajnú úradovňu. U policajtov nám nikto neotvára. Pred stanicou aspoň stojí ceduľa s mapou. Hľadáme cestu do kempu. Konečne sme to našli. Hurá! Hurá? Naša adresa je cesta, ktorá končí uprostred poľa s kravkami. Kravy a po pravej strane, opustený skautský tábor po ľavej. A to je všetko. Inak nič. Po kempe ani vidu, ani slychu.

Dušan dostáva ďalší defekt. Je očividné, že má zmysel pre drámu. Stmieva sa. Ja s Luciou sa vraciame smerom do mesta. Pokúsime sa zistiť, či na okolí nie je nejaký iný kemp. Alebo skúsime niekoho poprosiť, či u neho nebudeme môcť prespať na záhrade. Chalani zatiaľ opravia ten defekt. Potom si zavoláme. Ideme

naspäť. Prvá usadlosť nevyzerá prívetivo. Vysoký plot (to tu rozhodne nie je zvykom) brána, pes. Ide sa

ďalej. A tu zrazu domčúrik ako z rozprávky. Kamenný, okienko rozsvietené, k domčeku vedie štrková cestička. To je pekné. Poď, tu sa pôjdeme spýtať na nocľah. Prichádzame k bráničke. Oops! Rozprávková perníková chalúpka je asi domček správcu cintorína. Tak toto asi nie. Cintorín nie je dobrá voľba. Hahaha! Ideme hľadať ďalej. Na ceste a zastavujeme mladú dvojicu. Nič! Skúšame zastaviť starší pár. Vysvetľujeme, čo sa stalo. Bingo! Pani je milá a ochotná. Áno, je tu kemp. Je to asi päť kilometrov. A oni nás tam vezmú. Majú to po ceste. Vlastne, skoro po ceste. Starší manželia nás berú do kempu. Medzičasom sa úplne zotmelo a sadla hmla. Vyzerá to dosť strašidelne. Keby som tadiaľto teraz išla sama, asi by mi nebolo všetko jedno. Manželia nás dovezú do kempu v dedinke Ulvenhout pri Brede. Správcovi kempu vysvetľujú, čo sa stalo. Sú zlatí. Voláme Robovi a Dušanovi, ako sa dostanú do kempu. Zasa prší. Stany rozkladáme po tme a za dažďa. A ideme spať.

Bohdana Hübnerová

...marťan vysadený omylom na Zemi, ale už som si zvykla. Zoznam autorových rubrík:  Cesty tam a zasa späťČo oko videloObjektívne neobjektívne kritikA tak, rôzne